Adaptacja dzieci 3-letnich
do warunków życia przedszkolnego
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej to moment przełomowy w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Przychodząc do przedszkola, dzieci różnią się "poziomem zdolności przystosowawczych". Niektóre z nich adaptują się łatwo do nowych warunków przedszkolnych, inne mają duże trudności. Owe trudności mogą się objawiać różnymi zaburzeniami w zachowaniu i reagowaniu. Wiele zależy od rodziców- ich pozytywnego nastawienia. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się także akceptacja nowej sytuacji przez dzieci. Działania rodzica:
- Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa (dni otwarte w przedszkolu),
- wyrabianie orientacji czasowej w rozkładzie dnia,
- przyswajanie wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z różnych pomieszczeń,
- wyrobienie nawyku samodzielności (toaleta, ubieranie i rozbieranie garderoby)
- przygotowanie dziecka do pójścia do przedszkola, do rozstania z rodzicami- wsparcie psychiczne,
- wspólny zakup przedmiotów, które dziecko będzie miało w przedszkolu min. kapciuszki, kocyk i poduszka.
Spis rzeczy do przedszkola:
Dziecko:
- kapcie- podpisane imieniem i nazwiskiem dziecka,
- worek ze zmiennym ubraniem (3x majteczki, 3xskarpetki, 3x spodenki, 3x koszulka)
- pościel+ poduszka „jasiek”
- misia lub inną przytulankę która będzie stanowić "kawałek domu" i pomoże znieść rozstanie z rodzicem,
- uśmiech na buzi i dobry humor.
Rodzice pierwszego dnia przynoszą ze sobą:
- pewność, że dziecko sobie poradzi,
- zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkola,
- uśmiech na twarzy, która będzie bardzo obserwowana przez dziecko i z której dziecko szybko potrafi wyczytać dobre i złe emocje.
DODATKOWE DOKUMENTY DO POCZYTANIA: ADAPTACJA RADY DLA RODZICA RADY DLA MAMY TRUDNE POCZĄTKI
|